-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41284 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

عوامل اساسي در ظهور و سقوط تمدنها كدام است؟
در نشان دادن اجمالي ظهور و سقوط تمدن‎ها، چهار عامل مهمّ را ملاحظه مي‎كنيم كه به طور قاطع در سرنوشت تحوّلي اجتماعات حكومت مي‎كند:
1ـ آن قانون ضروري كه مي‎گويد: اگر هدف اعلائي وجود نداشته باشد، زندگي تمدني يا غوطه‎ور در لذت‎ها مي‎گردد، يا در تكرار رويدادهاي زندگي خشك و رنگ مات، تدريجاً تمركز شعور بشري از بين مي‎رود.
2ـ جبر آهنين طبيعت كه به دست آوردن نيازهاي مادّي اساسي را ضروري و حتمي مي‎سازد مانند طعام و لباس و مسكن... و نمي‎توان از تندي و خشونت اين قيود مادي كه در اشكال گوناگون وجود آدمي تثبيت شده است، كاست، مگر با رشد فهم انساني كه بتواند انسان و ساير اجزاي طبيعت را هماهنگ بسازد.
3ـ تسلّط انسان بر انسان، اين تسلّط جبري دو جنبه‎ايست: جنبة شايستة آن كه روش ضروري را در تنظيم مصالح اجتماعي ايفاء مي‎نمايد. جنبة ناشايستة آن كه از حدود ضروري تنظيم مزبور متجاوز مي‎نمايد، تسلّط انسان بر انسان، از اين جنبه، كشتار و تصادم است و بس.
4ـ اجتماعات پيشرفته همواره به طور قاطع از عامل چهارم حمايت مي‎كند و آن عبارت است از تحصيل رضايت اقناع كننده و وصول به آن.
در ميان تزاحم نشاط‎هائي كه مطلوب بشري است، سه نوع اساسي به رشد عامل چهارم كمك كرده است:
نوع يكم ـ عواطف خانوادگي كه در روابط جنسي مجسّم مي‎شود.
نوع دوم ـ تغذيه و بزرگ كردن كودكان.
نوع سوم ـ گرايش به آگاهي فكري كه در بهره‎برداري از تبادل افكار مجسم مي‎گردد.
به اين سه نوع نشاط، فعاليت‎هاي بازرگاني در جوامع گسترش يافته هم اضافه مي‎شود.
ولي در ماوراي حدود اين احساسات و تحرك‎هاي خصوصي، يك رابطة عاطفي بزرگتري نيز وجود دارد و آن عبارت است از تقديس و تمجيد رو به افزايش نيرويي كه طبيعت به وسيلة آن نيرو، هدف‎هاي عالي انساني را قابل وصول مي‎سازد و افرادي از انسان‎ها را به وجود مي‎آورد كه مي‎توانند آن هدف‎هاي عالي را با تشخيص آگاهانه، تفكيك نمايند. اين تقديس و تمجيد اساس احترام انسان به انسان است. اين تقديس و تمجيد است كه آزادي فكر بشر و عمل آن را كه براي استمرار حيات در تكاپو براي رسيدن به مراحل عالي و تازه‎تر كه در روي زمين، ضروري هستند، تأمين مي‎نمايد. (تكاپو ايده‎ها/85 و 86)

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 1
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.